فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران

تعداد بازدید: ۹۷
کد خبر: ۲۲۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
گزارشی از جلسه کمیته‌ای به وسعت «ایران» عزیز

از سیستان و بلوچستان تا بوشهر و کهکیلویه و تهران!

بررسی دوره‌ای عملکرد کمیته‌ها و دپارتمان‌ها یکی از برنامه‌های فدراسیون فوتبال است. این بار نوبت «کمیته مسئولیت اجتماعی و بازی جوانمرانه» است...

سایت رسمی فدارسیون فوتبال- خیابان «سئول» برای اهالی فوتبال بیش از آنکه یادآور پایتخت کره‌جنوبی باشد، ساختمان فدراسیون فوتبال را به خاطر می‌آورد. ساعت 8:30 دقیقه صبح خانم داودی رئیس دفتر پرکار و همیشه صبور مهمان‌ها را راهنمایی می‌کند. به دلیل لغو پروازها چند عضو کمیته به صورت آنلاین در جلسه حاضر می‌شوند. علی شهبازی کارشناس IT سیستم‌ها را راه می‌اندازد، لینک می‌دهد به مهمان‌های راه دور که از سیستان و بلوچستان تا بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد و یزد در این نشست مشارکت دارند.

از سیستان و بلوچستان تا بوشهر و کهکیلویه و تهران!

 روی دیوار دفتر رئیس فدراسیون فوتبال 6 تندیس طلایی جام جهانی به نشانه 6 صعود نقش بسته است. مهدی تاج مثل همیشه جلسه را با « لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» آغاز کرد. بررسی دوره‌ای عملکرد کمیته‌ها و دپارتمان‌ها یکی از برنامه‌های فدراسیون فوتبال است. این بار نوبت «کمیته مسئولیت اجتماعی و بازی جوانمرانه» است. رئیس فدراسیون بعد از خوش و بش با مهمانان حاضر در جلسه و آنها که آنلاین هستند از اهمیت موضوعات فرهنگی و اجتماعی می‌گوید:

  • این کمیته به نوعی با همه حوزه‌ها در ارتباط است، چون با جامعه و مردم از یکطرف به صورت مستقیم و با بدنه اجرایی از سوی دیگر مرتبط می‌شود. برای همین بسیار اهمیت دارد که اینجا چطور کار می‌کنیم و چطور حرف می‌زنیم. دپارتمان مسئولیت اجتماعی به نظر من یکی از پرکارترین دپارتمان‌های فدراسیون فوتبال است، ما هر طرف سر می‌چرخانیم می‌بینیم ردپای این کمیته هست. باید اینطور باشد، چون فوتبال مهمترین سرگرمی مردم شده و هر هفته میلیون‌ها نفر عملکرد ما را می‌بینند و قضاوت و تحلیل می‌کنند. هیچ حوزه دیگری در کشور این همه دربرگیرندگی ندارد و همین وظیفه ما و شما را دشوار می‌کند.
  • از سیستان و بلوچستان تا بوشهر و کهکیلویه و تهران!

بعد از این مقدمه احسان محمدی، رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی ضمن بیان نوع نگاه و انتظارات FIFA و AFC به موضوع «مسئولیت اجتماعی» و اهمیت کارکرد آن در فوتبال نوین، با یک ارائه پاورپوینی بخشی از کارها انجام شده را ارائه می‌کند. «آموزش بیش از 1000 خانواده، مربی و کودک در موضوع «مراقبت از کودکان» یا آن‌طور که در اسناد بین‌المللی قید شده؛ (Child Safeguarding) ، ثبت روز «صلح و فوتبال» در تقویم رسمی کشور، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع مسئولیت اجتماعی، تمرکز بر موضوع کاهش تصادفات رانندگی، تغذیه سالم، امکان حضور افراد آسیب‌دیده اجتماعی در استادیوم‌ها، تلاش برای ساماندهی کانون‌های هواداری، دانش‌افزایی نمایندگان فرهنگی هیات‌های فوتبال، انجام هماهنگی استقبال و بدرقه ملی‌پوشان، بازدید بازیکنان حاضر در اردو از فضاهای فرهنگی و موزه‌ها، اقدامات محیط‌زیستی که باعث برگزیده شدن فدراسیون فوتبال به عنوان فدراسیون دوستدار محیط‌ زیست شد، اقدامات خیریه و زمینه‌سازی برای حضور کودکان آسیب‌دیده اجتماعی در تمرینات و مسابقات تیم ملی و ...» گوشه‌ای از گزارشی بود که او ارائه کرد.

محمدی با تشکر ویژه از ابراهیم شعبانیان و داریوش ذوالفقاریان دو همکارش در دپارتمان که در جلسه حاضر بودند گفت: کمیته اجتماعی فدراسیون فوتبال از سوی وزارت ورزش به دلیل اقدامات نوآورانه بارها مورد تقدیر قرار گرفته، این یک کار تیمی است و نباید قائم به فرد باشد، تیم ما ادعا ندارد که تمام اقداماتش بدون نقص است اما همیشه برای همکاری با هر دپارتمان، سازمان و نهادی که قصد داشته برای حال خوب مردم کاری کند آغوشش باز بوده است.

از سیستان و بلوچستان تا بوشهر و کهکیلویه و تهران!

در ادامه هدایت ممبنی، دبیرکل که مدیریت جلسه را بر عهده داشت ضمن تقدیر از کارهای انجام گرفته عنوان کرد که قرار است با حضور افراد جدید و اضافه شدن ظرفیت آنها ماموریت‌های جدیدی برای این کمیته باز تعریف شود. احمدرضا براتی مشاور ارشد رئیس فدراسیون نیز در سخنانی بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های بیرونی و شبکه‌های فعال و علاقمند فوتبال در حوزه مسئولیت اجتماعی تاکید کرد و گفت: لازم است با توجه به پتانسیل فردی افراد و اعتمادی که مجموعه فدراسیون فوتبال به این کمیته دارد به سمت اقدامات بزرگتری برای کمک به حل معضلات اجتماعی و فرهنگی بردارد. نباید فقط در پروژه متوقف بود بلکه باید کارها را در قالب پروسه نگاه کرد.

مهدی ساداتی ، عضو جدید کمیته مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال که پیش از این در حوزه اجرایی کشور مسئولیت‌های خطیری داشته است نیز با اشاره به اینکه گاهی برگزاری یک مسابقه فوتبال گاهی از برگزاری انتخابات حساسیت‌ها و ملاحضات بیشتری دارد گفت: به عنوان یکی از افرادی که سالها از زاویه اداری با فوتبال در ارتباط بودم خوشحالم که حالا از نزدیک در کنار فوتبالم و می‌توانیم همین موضوعات مهمی که ارائه شد را با ادبیات متفاوتی با تصمیم‌گیران اجرایی در میان بگذاریم و بتوانیم یک هم‌افزایی برای ارائه خدمت به مردم داشته باشم.»

در میان مهمانان که به صورت آنلاین در جلسه حضور داشتند قابل انتظار بود که امیرفرشاد تفکری آرام و قرار نداشته باشد. رئیس هیئت فوتبال یزد که شیفته فوتبال است و همه می‌دانند از انجام هیچ کاری در این حوزه ابا ندارد. یزد امروز میزبان یکی از حساسترین مسابقات هفته هجدهم لیگ برتر فوتبال ساحلی باشگاه‌های کشور است، جایی که قهرمان لیگ مشخص می‌شود، گلساپوش یزد شانس قهرمانی است، تفکری یک چشم به جلسه داشت و نیم دیگری از حواسش درگیر مراسم اختتامیه این لیگ بود.

از سیستان و بلوچستان تا بوشهر و کهکیلویه و تهران!

حجت‌الله بهمنی که همیشه در مسابقات لیگ جایی کنار زمین است و با همیار هواداران سعی می‌کند اقدامات فرهنگی انجام دهد نظراتش را گفت. یکی از تکیه کلام‌های او در این نشست‌ها تاکید بر «سرریز حوزه‌های دیگر» است، معتقد است ورزشگاه‌ها به فضایی برای تخلیه بار روانی و هیجانی و گاهی عصیان جوان‌ها تبدیل شده و همین کار فرهنگی را خیلی سخت می‌کند و باید بین «شعار» و «واقعیت» مرز قائل بود. او در خصوص کانون‌های هواداری، لزوم ارتقای سطح آنها و اهمیت شکل‌گیری معاونت فرهنگی در باشگاه‌ها حرف زد. معمولاً صریح و با ادبیاتی راحت حرفش را می‌زند و البته آماده برای کار است.

محمد اکبری شهریاری رئیس هیئت سیستان و بلوچستان است. مهدی تاج می‌گوید یکی از دلایل انتخابش به عنوان عضو جدید کمیته این است که «ما جای استان‌های کم برخوردار حرف نزنیم و تصمیم نگیریم، خودشان به صورت مستقیم در تصمیمات مشارکت کنند.» قابل انتظار بود که از مشکلات استان بگوید و تاثیری که فوتبال می‌تواند بر وحدت اجتماعی بگذارد. گفت که آماده است تا از ظرفیت کمیته مسئولیت اجتماعی و بازی جوانمردانه برای تکثیر حس خوب در دورترین روستاهای این استان هر کاری از دستش بیاید کمک کند.

از سیستان و بلوچستان تا بوشهر و کهکیلویه و تهران!

شهامت عباسی در حوزه ورزش دانش‌آموزی کارنامه پر و پیمانی دارد، او دبیری و نایب رییسی فدراسیون ورزش دانش آموزی و رییس انجمن فوتبال مدارس کشور را عهده دار بوده و هنوز هم در این حوزه کار می‌کند. پیشنهادات بیشتری مطرح می‌کند که بتوان از ظرفیت آموزش و پرورش و میلیون‌ها دانش‌آموزها و هزاران معلم و علاقمند برای بسط ایده‌های مسئولیت اجتماعی استفاده کرد.

رئیس کمیته مسئولیت اجتماعی و بازی جوانمردانه فدراسیون فوتبال، بهرام رضاییان مردی که به ندرت تن به مصاحبه می‌دهد از بوشهر روی خط جلسه را دنبال می‌کند. او معمولاً در سکوت کارش را پیش می‌برد و معتقد است «باید به جای حرف زدن، کار کرد». رضاییان از اقدامات صورت گرفته در دپارتمان بدون بودجه و اعتبار مجزا دفاع می‌کند و می‌گوید: توقعات از این کمیته بسیار متنوع و گسترده است و باید نه فقط باشگاه‌ها و بازیکنان بلکه سایر نهادهای بیرونی هم به فوتبال کمک کنند. من به توانمندی اعضای کمیته و دپارتمان باور دارم و شاهد هستم که هیچ کوتاهی نمی‌کنند.

از سیستان و بلوچستان تا بوشهر و کهکیلویه و تهران!

در پایان این جلسه، رئیس فدراسیون فوتبال پیشنهاد داد کمیته مسئولیت اجتماعی و بازی جوانمردانه، ایده «صلح و فوتبال» را در قالب یک طرح برای ارائه در جلسه‌ای با حضور جیانی اینفانتینو آماده کند با این امید که بتوانیم فیفا را متقاعد کنیم تا این روز به پیشنهاد ایران در تقویم رسمی فیفا گنجانده شود. ایران تنها کشوری است که در بخش چوار استان ایلام آن یک مسابقه فوتبال، بازیکنان، داور و تماشاچیان آن از جمله چند کودک در نتیجه یک بمباران در جنگ جان فدا کرده‌اند و حالا قصد دارد پرچم‌دار صلح با استفاده از ظرفیت فوتبال شود.

جلسه با اهدای حکم مسئولیت به اعضای جدید و گعده‌های کوچک بعد از آن پایان یافت با این امید که بتوان موضوع مسئولیت اجتماعی و اهمیت آن در فوتبال را از زیر آوار خبرها و حاشیه‌های کم حاصل اما بسیار پرهزینه اندکی خارج کرد و فوتبال را به ابزاری برای لذت اجتماعی و وحدت ملی تبدیل کرد. این چیزی است که حق جامعه است، حق کودکان، حق هر کسی که دوست دارد از زندگی کمی بیشتر لذت ببرد ...

 

از سیستان و بلوچستان تا بوشهر و کهکیلویه و تهران!

 

قاب خاطرات
گزارش تصویری
ویدئوها
آخرین اخبار

اعلام اسامی محرومان هفته ششم لیگ یک

تغییر زمان سه مسابقه از هفته ششم لیگ یک

اعلام زمان قرعه کشی مرحله مقدماتی جام ملت های فوتسال بانوان آسیا

ابلاغیه کمیته اخلاق

اعلام زمان مراسم قرعه کشی لیگ دسته سوم

تیم موهون باگان هند از لیگ دو قهرمانان آسیا حذف شد

معرفی بازیکنان تیم ملی به کادر فنی/ امروز تمرین ملی‌‌پوشان در «پک»

از سیستان و بلوچستان تا بوشهر و کهکیلویه و تهران!

ابلاغیه کمیته اخلاق

اعلام اسامی محرومان لیگ برتر و لیگ دسته اول فوتبال ساحلی

پربازدیدترین ها

قهرمانی آسیا برایم رویا نیست/می خواهیم نسل فوق العاده تحویل دهیم 

تیم های حاضر در دور نهایی مشخص شدند/ایران منتظر قرعه در چین

اعلام رای بیرانوند

داوران هفته هفتم لیگ برتر فوتبال مشخص شدند

کاروان تیم ملی جوانان ایران آماده بازگشت به وطن

داوران هفته پنجم لیگ دسته اول فوتبال کشور مشخص شدند

ثبت نام نمایندگان رسانه ها به منظور پوشش دیدار ایران و قطر

تاج:خوشبختانه ایران عزیزمان همچون همیشه در امنیت کامل به سر می برد/با AFC درباره اقدام غیراخلاقی نماینده هند صحبت کردیم

در جلسه LOC ایران – قطر چه گذشت؟

مهدی تاج: انتظار از این تیم بالاست/مایه افتخار هستید