فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران

تعداد بازدید: ۶۷۳
کد خبر: ۲۲۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵

چشم‌انداز فوتبال ایران 1414؛ اولین قدم برای تحقق یک رویا

نزدیک به 10 ماه است تیمی تحت عنوان «مدیریت توسعه و پیشرفت فوتبال ایران» با هدف طراحی و اجرای «برنامه استراتژیک 1414» شکل گرفته است...

احسان محمدی؛ سایت رسمی فدراسیون فوتبال،

 

  • باز هم نتیجه نگرفتیم، ولی چیزی از ارزش‌هامون کم نشد. واقعیت رو باید بپذیریم که فوتبال ما برنامه مدون نداره، سلیقه حاکمه، باید بریم از پایه‌ها شروع کنیم!

این جملات را هر فوتبالدوستی در چد دهه اخیر حداقل یک‌بار از زبان گزارشگران یا منتقدان فوتبال شنیده است. فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس‌جمهور، وزیر ورزش یا رئیس فدراسیون باشد، حرف یکی است: ما چیزی به اسم برنامه مدون نداریم!

چند ماهی است که مجید جلالی در دفترش با خیل عظیمی از کارشناسان و فوتبالی‌ها روی همین موضوع کار می‌کند. روی یک نسخه اجرایی برای توسعه و پیشرفت فوتبال کشور. مثل هر کار یا پروژه دیگری موافقان و مخالفان خودش را دارد اما اگر مثل من این شانس را داشته باشید که هر روز او و گروه فعالش و مراجعه مکرر مربیان پایه از شهرهای مختلف را ببینید احتمالاً قضاوت منصفانه‌تری خواهید داشت. به تجربه سالها کار در دانشگاه وقتی اسم طرح، پروپوزال، نقشه راه، کتاب راهنما (Guidebook) و  ... می‌آید تنم می‌لرزد. احساس می‌کنم این واژه‌ها فقط برای گزارش دادن، جایزه گرفتن و تشویق شدن خوبند وگرنه هر وقت کسی بخواهد آنها را عملیاتی کند به دیوار بتونی برخورد می‌کند و بعد همان کسانی که مانع اجرایی شدن کار می‌شوند در جایگاه منتقد و طلبکار قرار می‌گیرند که: ما برنامه نداریم، طرح و نقشه راه نداریم و ...

نزدیک به 10 ماه است تیمی تحت عنوان «مدیریت توسعه و پیشرفت فوتبال ایران» با هدف طراحی و اجرای «برنامه استراتژیک 1414» شکل گرفته است. بیش از 120 نفر از چهره‌های صاحب‌نام فوتبال و دانشگاه در 12 کارگروه در حوزه‌های مختلف فوتبال، آموزش، نظارت، برنامه‌نویسی و ... ساعت‌ها با هم جلسات فشرده‌ای گذاشته‌اند، بسیاری از آنها از شهرهای دور می‌آیند، بدون چشمداشت مالی، عاشق فوتبال و در تقلا برای طرح‌ریزی یک نقشه کاربردی برای فوتبال ایرانی.

چشم‌انداز فوتبال ایران 1414؛ اولین قدم برای تحقق یک رویا

آیا آنها بهترین مجموعه تاریخ فوتبال ایران هستند؟

  • خیر! کسی اینجا چنین ادعایی ندارد. قطعاً کسان دیگری هم وجود دارند که می‌توانند به این پروژه ملی کمک کنند و آغوش این مجموعه برای هر متخصص و صاحب‌نظری که دوست دارد برای فوتبال ایران کاری کند باز است.

این تیم دنبال پیدا کردن بهترین مسیر در سه دوره 4 ساله است تا بتواند زمینه‌ساز «تغییر»، «پیشرفت» و «موفقیت» فوتبال ایران در سه سطح پایه، آماتور و حرفه‌ای شود. در این راستا یکی از مهمترین کارها، بررسی فوتبال ایران و شباهت آن با کشورهای دیگر است. آیا ما از لحاظ مهارت‌های تکنیکی به برزیل شبیه‌تریم؟ آیا شبیه ایتالیایی‌ها قادریم ساختار فوتبالمان را بر پایه دفاع مقتدرانه طراحی کنیم؟ آیا مثل هلندی‌ها می‌توانیم آکادمی‌ها فوتبال تشکیل دهیم و بازیکنان مستعد نوجوان کشورهای پیرامونی را جمع کنیم و از آنها ستاره بسازیم؟

«مدیریت توسعه و پیشرفت فدارسیون فوتبال» بعد از ماهها بحث فنی و بررسی ساختاری به این نتیجه رسیده است که فوتبال ایران و سبکی که بازیکنان ما به صورت غریزی دنبال می‌کنند بیشترین شباهت را به فوتبال اسپانیایی دارد. به بیان ساده‌تر فوتبال ایران و اسپانیا شبیه‌ترین DNA را به هم دارند. آنها مستندات خود را در این خصوص آماده کرده‌اند و از این ایده دفاع می‌کنند.

چشم‌انداز فوتبال ایران 1414؛ اولین قدم برای تحقق یک رویا

مخالفید؟

فرصت دارید در بازه دو ماهه‌ای که به زودی از طرف فدارسیون اعلام خواهد شد، طرح، نقد و پیشنهادتان را ارئه دهید.

«برنامه جامع توسعه و پیشرفت فوتبال 1414» آماده شده است، بخش زیادی از آن بر اساس کتاب «مرجع برای مدیران فنی» است که ماه گذشته در کنگره آموزشی فیفا به عنوان HAND BOOK TD ارائه شد و در سریعترین زمان ممکن ترجمه و بر اساس ساختار فوتبال ایران به عنوان یک سنگ زیر بنا به کار گرفته شد.

این طرح چند صد صفحه‌ای با در نظر گرفتن ملاحضات فنی و مدیریتی، حفظ استقلال فدراسیون فوتبال و احترام به سندهای بالادستی با بیشترین انعطاف‌پذیری برای جلب همکاری‌های  ذینفعان و سرمایه‌گذاران مادی و معنوی نگاشته شده و به مدت دو ماه در معرض داوری صاحبنظران قرار خواهد گرفت تا نقدها و نظرات دریافت شوند و در بازه زمانی یک‌ماهه پس از بررسی نظرات وارده، اصلاحات اعمال خواهد شد.

در بخش‌هایی از این طرح جامع، علاوه بر حرکت به سمت تاسیس فرهنگستان فوتبال، توسعه هدفمند فوتبال پایه (Grass roots) ، ارائه برنامه منسجم برای توسعه آکادمی‌ها و ... شاخص‌های انتخاب برای مربیان هر رده ملی تعریف شده تا در فرایندی شفاف، شایسته‌ترین افراد که دارای بهترین عملکرد فنی، رفتاری و دارای فلسفه فوتبال هستند هدایت تیم‌های ملی را بر عهده گیرند و اعمال سلیقه‌ها به حداقل برسد.

شبکه‌ای از مربیان و مدرسان و صاحبنظران فوتبال در این طرح تلاش کرده‌اند مسیر تازه‌ای را برای فوتبال ایران خلق کنند.

  • این بهترین و بی‌نقص‌ترین طرح فوتبال است؟ یعنی دیگر هیچ مشکلی نداریم؟

+ مجید جلالی و تمامی همکارانش هرگز چنین ادعایی ندارند، اما بدون شک یک سند قابل بررسی، قابل اتکا و کم‌همتا تولید شده است. یک کار جمعی بزرگ که طراحان آن معتقدند با همکاری هم می‌توان فوتبال ایران را تا سال 1414 به جایگاهی شایسته و با ثبات برساند.

زدن زیر میز و نشستن در جایگاه منتقد بالفطره و دائمی گرچه شاید جذاب و پرطرفدار باشد اما دوشادوش هم قسمتی از راه حل باشیم. فوتبال یک بازی «تیمی» است، این سرزمین اندازه کافی دشمن دارد، برای موفقیت و توسعه فوتبال، لازم است سربازان وفادار ایران باشیم.

قاب خاطرات
گزارش تصویری
ویدئوها
آخرین اخبار

گزارش تصویری از دیدار تیم های سپاهان ایران و الوحدات اردن

گفت‌و‌گو با ایران‌پژوه، ادیب و نویسنده‌ای که در کوچه پس کوچه‌های «بخارا» حامی تیم ملی فوتسال شد.

گزارش تصویری از تمرین تیم ملی نوجوانان

رئیس فدراسیون خبر داد؛ نمایندگان صدور مجوز AFC برای بررسی وضعیت باشگاهها و ورزشگاه‌ها راهی ایران خواهند شد

گزارش تصویری از تمرین تیم ملی ساحلی

برگزاری اولین تمرین تیم ملی نوجوانان در اردوی تهران با حضور رئیس و عضو کمیته فنی فدراسیون

مراسم یادبود برادر مرحوم سرمربی تیم ملی نوجوانان برگزار شد

اعلام زمان برگزاری قرعه کشی مرحله اول و دوم جام حذفی

اعلام رای دیدار پرسپولیس و تراکتور

اعلام زمان دو مجمع هیات های فوتبال

پربازدیدترین ها

حاشیه‌نگاری سفر تیم ملی‌ فوتسال /وزش باد «بخارا» به پرچم شاهزادگان پارسی

📸 ملی‌پوشان فوتسال تشنه شنیدن سوت نخستین دیدار در جام‌جهانی+ گزارش تصویری

عبدی: قرعه کشی مسابقات لیگ‌های برتر، امید جوانان و لیگ قهرمانی برگزار شد

اعلام ترکیب ایران مقابل امارات

تصاویری از نیمه اول دیدار تیم‌های ملی ایران و امارات

اعلام اسامی داوران هفته چهارم لیگ برتر

تشریح برنامه های آموزشی فدراسیون فوتبال

ماموریت فیفادی شهریور با ۶ امتیاز برای ایران تمام شد

گزارش تصویری از دیدار تیم های پرسپولیس ایران و الاهلی

تصاویری از حضور ملی پوشان در زمین مسابقه پیش از بازی با امارات